Дни на образованието и действията за климата

Виж програмата на събитието тук. Намери събитието във Фейсбук.

Само седмица след началото на учебната година, ела да те запознаем с нещо ново и любопитно – образованието за климата! На 24-ти и 25-ти септември, ден след глобалната стачка за климата на международното движение Fridays for Future, ще се съберем на едно място, за да обменим знание и вдъхновение под формата на отворени лекции, дискусии, работилници, филми и музика!

Да, ще говорим за климата, но не само! Ще насочим поглед също към политиката, правосъдеието, икономиката, здравеопазването и други сфери, като се фокусираме върху системните промени, които са нужни във всяка една от тях, за да започнем най-накрая да противодействаме ефективно на климатичната криза. Ще ти разкажем какво е пряка демокрация, дерастеж, агроекология, едно здраве (one health). Ще говорим за човешки права, права на животните и на дивата природа, граждански активизъм и още много други интересни теми, които не се преподават в училище. 

По време на събитието ще направим обща снимка с всички участници, с която ще демонстрираме подкрепата си за глобалните младежки действия за климата. Така че не забравяй да подготвиш и донесеш своя плакат!

Мероприятията на 24.09. ще се проведат в Културен център G8 (София, ул. Уилям Гладстоун 8), а на 25.09. – в Културен център G8 и в социален център “Фабрика Автономия” (София, бул Ген Едуард Тотлебен 34).

Всички организитори, лектори и други участници в събитието се присъединяват към инициативата на доброволни начала. Затова и входът за нашето събитие е безплатен и свободен. Твоето присъстеие и пълноценно участие в него може да бъде твоят принос към събитието!

МАНИФЕСТ

През последните 50 години, няколко поколения преди нас промениха света по начин, който лишава младите хора от бъдеще днес, както и бъдещите поколения. Тези по-стари поколения – или управляващият елит сред тях, измислиха и приложиха модел на развитие на човечеството, който черпи с мощни темпове ресурси от природата и труд от хората, за да може да се създадат за кратко време огромни материални богатства и да се печели власт. Отхвърляйки всякакви съображения за физическите граници на планетата ни – или това, колко можем да вземем, без да връщаме, преди да започнем да нарушаваме баланса в екологичните системи, този модел причини настоящата криза с климата, която днес застрашава просъществуването на човечеството и останалия жив свят. Днешните управляващи не показват с нищо, че имат намерение да променят каквото и да е в съществуващата система и с действията си продължават да задълбочават климатичната криза. Допълнително на това, те не спират да създават войни в различни краища на света, и то против волята на хората, с което допринасят още към унищожителните сили на множеството природни бедствия, които ни застигат вече в следствие на климатичните промени.

Ние младите хора не искаме този същия модел да продължи да действа в света, в който ще наследим, и искаме той да спре да действа по възможност още днес. Никой, освен няколко на брой свръхбогати, властни, стари мъже, които стоят начело, не вижда вече спасение в съществуващата система. Определянето на бъдещето трябва да бъде в ръцете на младите! Вълната от младежки протести за климата и против системата по целия свят през последните няколко години показва, че младежта е узряла и е готова да вземе нещата в ръцете си. Отхвърлянето на статуквото не е единичен акт – това е процес, който продължава години. Постоянството в нашите протестни действия е първото водещо условия за успех. Второто условие е създаването на общност и споделянето на знания. От тук идва и идеята за образование за климата.

Образованието за климата е образование от младите за младите. То поглежда отвъд закостенялото знание, което се преподава в повечето училища днес, и запознава учениците със съвсем нови или позбравени идеи и решения. И най-важното – това образование представя алтернативи на сегашната система. Например, докато според конвеционалното образование съществуват само два варианта за икономическа организация на обществото – свободен пазар и планова икономика, и плановата икономика незабавно се отхвърля заради връзките с комунизма, в образованието за климата учениците могат да изучават феминистка икономика, поведенческа икономика, институционална икономика, теорията на общите блага, дерастеж, икономика на поничката и други. В конвенционалното образование учениците се запознават само два варианта на политическа организация – авторитарно управление и представителна демокрация. В образованието за климата учениците могат да изучават различни разновидности на демокрацията, както и техните предимства и недостатъци. Образованието за климата преобръща с главата надолу общоприетите разбирания, за да изследва в дълбочина и да намери истинските отговори и правилните решения. То поставя под въпрос централизираното управление, частната собственост, патриархалните ценности, технокрацията и много други. Не е градивно да отхвърляме нещо, без да предлагаме алтернатива. Това не е проблем – имаме алтернативите за всичко.

Образованието за климата се основава на два генерални източника на информация – науката за климата и опитът на коренните населения и местни общности. За сравнение, конвенционалното образование пренебрегва и двете. През последните години науката за климата се развива с все по-бързи темпове и обхваща все повече теми, но тази информация не се отразява в учебните програми и материали. Относно коренните населние и местните общности, проучванията показват, че, на този етап, техните действията за противодействие на климатичните промени са в пъти по ефикасни от всички предприети действия на международно или национално ниво. Всички теми, които ще засегнем в събитието, до една, присъстват теоритично в научните доклади на Международната експертна група по климатичните промени към ООН и практически в дейностите и начина на живот днес на различни коренни населения или местни общности. 

Промяната е единствената константа! Проявленията на днешната реалност, съвременната научна информация и практическият опит свидетелстват за нуждата от спешни промени в организацията на човешкото общество. Младото поколение има визията и енергията да ги осъществи.

Реклама

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s